Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

måndag 26 mars 2012

Härliga dagar....

Nu kan man väl säga att jag är rätt så mör i kroppen efter två dagars trädgårderande. Jag tycker att jag ligger i som en gnu, men har inte avverkat mer än en tredjedel ännu.

Härliga dagar är det i alla fall....men som vanligt lite svårt att klä sig såna här tidiga vårdagar.
I lä mitt i solen så blir man kokhet...går man sen iväg så fryser man... Ett evigt av och på med tjocktröjan blir det.
Förkylningen sitter fortfarande i - så av den anledningen vågar jag heller inte ta av mig för mycket ännu.

Helt otroligt vad det går framåt med växtligheten... ligger ca två veckor före förra året.


Igår började de första påskliljorna slå ut på södersidan. Känns nästan rekordtidigt!!!!

Undrar när bakslaget/bakslagen kommer, och hur mycket som blir förstört???
Fast peppar, peppar - de tidigaste vårblommorna brukar ju vara relativt tåliga.

Det värsta är om värmen lockar igång sådana växter som tex löjtnantshjärta och liknande,som är så fruktansvärt frostkänsliga. Inte kul!!!

På många bloggar och på bla Face book, pratar "alla" om, och visar bilder på våririsen 'Katherine Hodgkins'. (Känns som "alla" i alla fall)

Därför ska inte jag vara sämre....;)

Jag hade bestämt för mig att jag satte lökar i höstas, men såg ingenting.
Naturligtvis kom jag ju inte ihåg var jag planterade dem....som vanligt...så därför kunde jag inte kolla heller.

Vanliga blå kom upp....gula kom upp....men sen ingenting...

Nähä....tänkte jag; då satte jag väl inga då...

Men sen....vips....så stod de där...



Väldigt fina är de....och glad blev jag!!!

Godkväll // Elinore

6 kommentarer:

  1. Det är klart att man måste visa bilder på sina våriris! Jag blev faktikst väldans glad när jag upptäckte att några hade överlevt omdräneringen!!

    SvaraRadera
  2. Härligt att påskliljorna redan slagit ut hos dig:) Våririsen är lite lurig för här hände ungefär samma sak, då vet jag ändå var de står:) Mör i kroppen är jag, nästan så att jag inte kan röra mig riktigt så jag får nog ta det lite lugnt i dag. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Så himla rara ...irisen..inga påskliljor blommar här ännu..men krokus, scilla och snödroppar :) ha en fin dag, kram

    SvaraRadera
  4. Jo det har verkligen varit goa dagar. Men jag har fegat o inte gjort ett endaste dyft i trädgården mer än skräpstädning. Mycket plastpåsar och ölburkar....Hm, var kommer allt ifrån??
    Jag blev lite sugen på den där Drömrundan. Kanske vi ses. /Knatten

    SvaraRadera
  5. Hej
    Ja våren har kommit längre hos er än hos oss.
    Kanske vi ses hos Cesars någon gång jag lär åka dit ett par gånger i år. KUl när du tittar in hos mig.
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  6. Hej. Jag igen! Måste bara få säga hur glad jag blev när du kommenterade mitt inlägg om när jag var arg på min gube. Om du visste hur glad min mun blev. Jag började undra om vi var gifta med samma karl *fniss*. Tänk va skönt att få höra att fler har en gubbe som är likadan som min=))))!!
    Ha en jättefin påsk. Själv har jag lovat mej själv o gubben, att vi ska vara sams. /Knatten

    SvaraRadera