Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

söndag 16 maj 2010

Växtmarknad igen!!

Så har det då varit växtmarknad igen. Denna gången i Vislanda där STASS (Sällskapet TrädgårdsAmatörerna Södra Småland)höll i arrangemanget.

Det regnade hela natten och även fram på förmiddagen men kl två när det var dags att börja, så var det uppehåll. Och faktiskt så tittade den lilla solen fram en stund, lagom tills vi skulle fika. Perfekt timing!

Det blev en trevlig eftermiddag med flera välfyllda kassar som vanligt. Jag trodde snart att jag hade köpt det mest intressanta, och att växtsamlandet skulle klinga av, men det händer inte i år heller verkar det som.

Där är alldeles för mycket som jag bara helt enkelt...behöver... Av någon konstig anledning!!!

Min favorit hostaförsäljare var där också, så jag blev bara tvungen att köpa 8 nya sorter som jag inte hade. Vi har skojat om att han kan importera hostor och kolla härdigheten, sen kan jag köpa av honom.
Han har ju "bara" mellan 300-400 olika sorter..... så det tar väl ett litet tag innan jag har kommit i fatt honom...även om jag nu är uppe i över hundra sorter själv.
Hostorna är dåligt igång tack vare den sena våren så jag har tillbringat en del av kvällen med att kolla upp hur dom nya ser ut och hur stora dom blir. Alltid lika spännande!!!

Ett fyrtiotal nya plantor råkade det visst bli idag. Hoppsan!!!


Detta blev iallafall dagens kap.
Jag tyckte denna aurickeln var såå himla snygg men det var riv efter dessa, och mamma som langade över till mej och en kompis blev utan, för där var en som snöt den sista av de tre plantorna mitt framför näsan på henne.
Så är det ju att vara på växtmarknad, först till kvarn...
Men hon vet ju vart hon kan hämta om nåt år, om nu denna planta överlever vill säga.....
Roligt hade vi idag iallafall och det är ju det allra viktigaste. Sen om man lyckas få tag på något riktigt bra så är det bara en bonus....

3 kommentarer:

  1. Snygg aurickel och vilken rolig och givande dag ni verkar ha haft på växtmarknaden ! Visst är det märkligt vad många växter man ... behöver av någon anledning !

    Tack för din lyckönskning i lervällingen ! Den kan behövas ! Vårt växthus skall bli 3,5 x 6 m = 21 m2 när det äntligen blir klart.
    Lycka till med dina egna växthusplaner !
    Ha en bra vecka !/Isa

    SvaraRadera
  2. Vilken fin aurikel. Jag förstår att du är nöjd med denna.

    SvaraRadera
  3. Jisses, hur får man plats med 100 hostor i sin trädgård? Jättekul med de här växtmarknaderna. Är nybliven medlem i Trädgårdsamatörerna, men har ännu inte deltagit i något evenemang.
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera