Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

söndag 17 oktober 2010

Älgjakt......

....har det ju som bekant varit här i veckan som gått.
Vi jagar ingenting själva utan har jakten uthyrd, vilket är väldigt smidigt när man inte har intresse för det.

Nu ikväll så ringde telefonen och personen i andra änden sa att vi kunde komma och hämta lite kött som vi fått tilldelat oss som markägare. Så alldeles nyss lade jag ner en finfin älgstek och flera påsar malet kött i frysboxen. Toppen!!!
Jag känner redan att steken kommer att passa bra till nyårsmiddag, med lite goda tillbehör till....hoppas att våra gäster tycker likadant.



(Om det nu var här vi skulle vara???? Alltid samma fråga! Vi är två familjer som har varannan midsommar och varannat nyår, och ibland är det lite svårt att hålla reda på var vi ska ta vägen:) Vi är ungefär lika glömska också, men det brukar lösa sej.... )

9 kommentarer:

  1. Härligt med älgkött:) Hoppas nu att ni kan komma på hos vem ni ska vara;))Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Älgkött, jag förstår att du är glad. Det skulle jag också direkt tacka ja till om jag fick. :)

    Ha en bra dag, Kesrtin

    SvaraRadera
  3. Åh, grattis! Den blir en härlig nyårsmåltid:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  4. Ja då får jag väl ge mej till känna eftersom det är min familj som du skriver om, jag tror allt att det är min tur i år, eller????!!!!!

    SvaraRadera
  5. ...skönt att slippa jaga men ända få gott älgkött!
    Hörde en dam intervjuas igår av Lotta Bromé. Hon hade skjutit 5 (!) älgar på sitt pass i lördags - vilket rekord!

    SvaraRadera
  6. Vad bra att vi löste det Åsa ! Vi kommer gärna till er, och älgen kan nog vänta till en annan gång....;)

    SvaraRadera
  7. Ja! det är alltid samma fråga hos oss också, vi är tre familjer som turas om och varje år får vi tänka efter..vem var vi hos förra året..???
    Älgstek har jag aldrig ätit men det är säkert en läckerhet.
    mvh Mia

    SvaraRadera
  8. Här i huset är det 13-årig son som följer med farfar o jagar älg. Han jag är gift med har inte ett dugg intresse. Det där med älgkött är för mej lite kluvet. Jag är så dålig på att tillreda såna stekar så ungarna gillar INTE när det blir älg. Därför blir älgen kvar i botten på frysen o kommer bara fram när det är som fattigast i huset. Därför kallar vi älgkött för fattigmansmat. Lite lustigt när det nu är sån delikatess.
    Tack för att du tittar in på min blogg. Och tack för en lite styrkande kommentar. Det känns alltid skönt att veta att det finns fler som har det likadant. Det är inte lätt att vara bondhustru.
    Undrar var i Småland du bor. Kan ju vara kul att byta växter i framtiden om vi bor nära....
    Ha det bra. /Knatten

    SvaraRadera
  9. Hej Elinore!
    Nu har jag hittat till dig också! Du har allt ordnat det väldigt bra. Tittade nyss på dina bilder på Sta. Med stor behållning, fick en liten idé dessutom.

    /Anette

    SvaraRadera