Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

söndag 26 juni 2011

Kvällsbilder....

Jag tycker om att gå en kvällsrunda i trädgården med kameran som sällskap.
Tyvärr hade jag inte bara kameran som sällskap ikväll utan även en hel flock med mygg och knott, för det slutade ju blåsa lagom till jag kom ut såklart!!!

Jag skäms nästan för att säga att efter jobbet så lade jag mej en stund och läste lite i en tidning - somnade och sov i över två (!!!) timmar. När jag har sovit så länge på eftermiddagen så blir jag helt färdig. Alltså kom jag inte ut som jag planerat förrän det var kväll.


Jag tycker om stora perenner som tar plats lika mycket som små som man får krypa för.
Detta är en hög och vidlyftig rölleka som jag har tappat namnet på precis just nu. Men fin är den... och nu sträcker en klematis ut sina slingrande stjälkar rakt in i denna plantan.
Nu var det ju så att planerna för klematisen var att den skulle slingra upp i det snygga klätterstödet gjort av armeringsjärn/matta.... Men som ni själva ser så finns det fortfarande bara två hökrakar som stöd för den stackaren, och klätterstödet finns bara i min fantasi - ännu så länge!


Den nyplanterade klätterrosen 'Alchemyst' blommar så här fint just nu - även om jag får böja mej ner för att dofta på den ännu så länge... Förhoppningsvis så trivs den där jag satt den som en motpol på andra sidan om bågen med guldhumle - och gör den det så får jag nog sträcka på mej ordentligt om jag ska komma till blommorna då. Jag såg nämligen hos en granne hur hög den kan bli.....

De här gräddgula fluffiga blommorna hos Glansrutan, Thalictrum lucidum är jag väldigt svag för...
En ruta med lite annorlunda bladverk.

Bågen med den vanliga humlen har börjat växa ihop ordenligt nu. Men den skulle såklart varit betydligt högre, för humlen vill ju upp, upp, upp ännu mer...
Men jag är nöjd med den enkla men fina bågen av armeringsmatta och stängselstolpar som jag och Ingvar knåpade ihop. Den gick väldigt fort att göra...det är bara så svårt att komma till skott.......

3 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder du visar, jag som är mycket svag för Thalictrum föll ju för T. lucidum en sådan måste jag skaffa mig:)) Humle gillar jag också väldigt mycket hos andra;)) här tycker jag mest att den är i vägen. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Humle är något som jag måste skaffa, din båge är ju jättefin...har hört att man kan ha humle på en vanlig telefonstolpe, just för att de vill bara växa uppåt? kan det stämma?
    ha en bra dag i värmen!
    Mia

    SvaraRadera
  3. Känner igen det mesta, men jag undrar om det är en T. lucidum jag har för den har mindre gulgröna blomsamlingar. Fast den står enormt torrt på södersidan bland stenarna utmed husväggen.
    Alchymist har jag i min folly, en underbar mycket tålig ros och faktiskt den enda av fyra som inte frös ner i år. Tvärtom, jag fick beskära den en hel del!

    SvaraRadera