Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

måndag 17 maj 2010

Vårsvammel och lite bilder.....

Vad härligt att se, att det äntligen börjar bli lite fart på växandet!!!

Nu som först har jag börjat rensa ogräs på allvar. I höstas satte jag ganska mycket små nya plantor, och ni vet ju hur det är med det där minnet....

Man sätter en planta och tänker:Det där där kommer jag ihåg.......
Pyttsan heller!! Inte tusan kommer jag ihåg att jag petade ner en liten liten planta just precis där jag tänkte hacka. För där skulle ju inte vara något, just nu.... Eller?? Men nu syns faktiskt det mesta som har överlevt.
Just därför har jag inte vågat mej på någon avancerad rensning innan, eller haft tid...eller velat... för det varit för kallt....osv.

Nu har jag banne mej inte tid att vela längre. Här finns tusen saker att göra, och nästan ingen tid att göra det på.
Denna vecka ska jag bla jobba mer än jag brukar (typiskt när jag har så mycket hemma).

Emellanåt så håller jag också på att kruka upp växter som jag ska ha till försäljning.
En kväll i början av juni kommer det en trädgårdsförening på besök, och temat är Perenner. Såklart perenner när det är hos mej....
Meningen är ju att jag ska ha en del att sälja, men det betyder ju också att jag får jobba på en del med det nu, och i princip strunta i ogräset just för tillfället.

Men det är svårt för jag vill göra allt på en gång!!!

Det är ju perfekt planteringsväder, och jag har ju några plantor som ska hitta sina platser med. Så jag gräver och flyttar runt och delar och planterar, får ett hål där man kan peta ner en ny planta, gör det, och så är rockaden igång.....

Precis som det ska vara vid denna tiden!!!

--------------------------------------
Här kommer en liten kavalkad på en del av det som blommar just idag.


Mina 'Appeldorn' tulpaner som fanns här när jag flyttade hit, och som bara förökar sej, så nu finns dom nog i nästan hela trädgården. Just dessa på bilden trodde jag för några år sen att jag hade tagit bort. Syns det eller???
Hursomhelst röda och fina är dom, och dom väntar också på lite sol så att dom kan öppna sej. Även om jag nästan tycker dom är vackrast i knopp...


Uvularia grandiflora. Guldrams.


Glaucidium palmatum. Lunddocka. Än så länge en "nickedocka". Hon väntar också på sol.



Hylomecon japonicum. Skogsvallmo


Nu är ju verkligen Primulorna primadonnor i trädgården. Inte så höga och stora men dessto mer färgstarka.

Primula vulgaris 'Susie'


Trädgårdsaurickel


Primula vulgaris 'Miss Indigo'


Primula vulgaris Vit fylld


P. vulgaris 'Garryarde Guinevere'

Gul fylld.

Det tog en hiskelig tid att ladda ner bilder nu ikväll,( därav svamlet här ovanför) som ju var den huvudsakliga anledningen till att göra ett inlägg....

Fler primulor finns det här, men det får bli en annan gång.....

1 kommentar:

  1. Jag är precis likadan...där kommer upp något...vad var det nu jag planterade där??? att man aldrig lär sig att sätta dit en liten lapp.
    Vilka fina vivor, speciellt den vite fyllda fastnade jag för.

    kram

    SvaraRadera