Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

söndag 15 januari 2012

Tulpanens dag!!!

Jag är ju lite efter min tid som vanligt, så nu ett par veckor in på det nya året så vill jag passa på att önska er ett underbart 2012!!!

Det råkar dessutom vara tulpanens dag i dag.... också något att glädjas åt.



Underbara krispiga tulpaner i alla färger på köksbordet, som förebådar vårens ankomst.

I trädgården så har jag mest knallröda gammeldags 'Appeldorn' som fanns i trädgården när jag flyttade hit. Efterhand som jag har flyttat runt växter så har de spritt sig till ganska många av mina rabatter, både där de passar och inte...... En hel del har blivit förvisade till komposten, men det är ju egentligen synd! Dumma mig...



...för jag tycker faktiskt dom är otroligt tacksamma som bara blir fler och fler, till skillnad från många vackra sorter man förförs av på hösten. Man köper och sätter, och tror att de ska komma tillbaka år från år. Men ack vad man bedrar sig. De flesta blir ynkligare och ynkligare för att sen försvinna efter något år.

Här är faktiskt några som sades att de skulle försvinna efter nåt år men som har lyckats hänga kvar .... om än ynkligare...



Queen of Night samt en vit sort jag glömt namn på.

Tulpaner och lökväxter över huvud taget har jag svårt att hålla reda namnen på, eller rättare sagt så bryr jag mig inte så mycket. Vilket kanske är synd om jag blir riktigt intresserad av lökar nån dag.





Detta blev en riktigt fin, om än oplanerad kombination... rödorangea tulpaner med nyutslagen japansk lönn 'Inaba-shidare' samt en orange färgad Nejlikrot 'Carlskaer' som tyvärr inte syns på bilden. Jag fattar inte hur jag lyckades med detta !!!!;)


Förövrigt tycker jag att vårat nya år har börjat i krasslighetens tecken.
Lillkillen har fått en envis streptokockinfektion i ansiktet, och är inne på andra penicillin kuren. Och jag har åkt på ryggont med ischias som satt sig ända ner i vaden, så att jag knappt kan gå.

Så på dessa fjorton dagarna har jag varit hos doktorn tre gånger (med mig själv och Manfred) och lagt tolvhundra kr på medicin och läkarbesök.
Jag som inte varit hos doktorn med mig själv på åtta år!!!

Och av barnen är det bara Elin som har haft penicillin för en inflammerad tand tidigare. Så jag ska inte klaga för vi är ganska lyckligt lottade på den fronten.



Med det spirande ljuset så hoppas jag att trädgårdslusten ska återvända på allvar...
En del frön är beställda och fler lär det bli.

Må så gott alla // Elinore

4 kommentarer:

  1. Härligt att se dig i din blogg igen. Hoppas alla helger och annat varit underbart bra. Här har det varit Blekinge/Växjö. om vartannat. Hälsa alla och ha det underbart.

    Min blogg: http://thalgman.se/king

    SvaraRadera
  2. Kul att höra av dig igen!! Trist att ni är sjuka, hoppas ni snart blir bättre igen.
    Visste inte att det är tulpanens dag idag...nu blev jag nog smittad av dig att gör ett litet inlägg om mina tulpaner tror jag.
    kram från lilla mig!

    SvaraRadera
  3. Blev riktigt glad när jag såg att du var i farten igen på bloggen. Så jobbigt när sjukdom och elände inte vill släppa men vi får hoppas att efter allt elände, våren kommer till er med hälsa och friskt mod;))Vackra tulpaner. Vann ju en hel del lökar som jag planterat i krukor för att få ha dem ifred för rådjuren:( Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Verkligen jätteläckert med den orange tulpanen och den japanska lönnen. Får lägga den kombon på minnet och låna den vid tillfälle! Hoppas ni kryar på er allihop!
    Kram Ester

    SvaraRadera