Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

söndag 7 februari 2010

Granskott och växthusdrömmar



"Julen varar än till påska" heter det ju, men hos oss varar den iallafall till kyndelsmäss. Det har min käre make bestämt....

Det är nästan så att jag inte vågar berätta att jag inte tagit ut granen förrän idag!!!! Den har ju trots allt sett lite malplacerad ut de senaste veckorna.

Och det är bara att konstatera att han ,maken, har lyckats denna gången med!
Med tio cm ljusgröna skott på granen är det nästan så att man får lite vårkänning...

Men nu är det alltså dags för den att ev tjänstgöra som lite vårtäckning åt känsliga växter.



För övrigt går jag i växthustankar.

Detta är vad jag har kallat mitt växthus de senaste åren, men jag känner att i år kommer det inte göra själ för det namnet. Plasten är totalt söndervittrad och presseningen på taket har varit ett provisorie i ett par år nu.
Jag vet att det var begränsad hållbarhet på detta växthuset, men det har varit ganska bra. Dessutom fick jag det i present, så då var det ännu bättre, hehe..



Det har varit meningen i några år nu att vi ska bygga ett växthus av lite större modell, sådär ca 40 kvadratmeter. Som ska kunna användas både som växthus/arbetsplats, och uterum att vara i när vädret är dåligt eller knotten härjar som värst...
Men det ligger fortfarande på halvhjärtat planeringsstadie, så det vet man aldrig när det kan bli.

Därför har vi i princip bestämt att vi ska skaffa ett litet växthus till, och sätta på samma plats som detta gamla.
Denna gången blir det nog ett glasväxthus, 6 eller 8 kvadrat. Gärna om det går att få ett begagnat, men det verkar vara svårt att få tag på.

Det blir nog snyggast om man vrider det ett kvarts varv, och drar ut det lite från huset, så att man slipper snöras. Dessutom måste det vara plats att öppna elskåpet på väggen, så det lutar nog åt att ha pallkragarna med nyköpta växter på insidan, istället för utsidan av växthuset, och det gör ju inget precis. Då döljs dom iallafall lite.

Ja ja, en massa funderinga finns hela tiden, och jag bara längtar till man kan börja förverkliga en del åtminstone.

När det ser ut såhär, när man tittar ut genom köksdörren, då är det dags....


3 kommentarer:

  1. Ja,visst är det, och jag längtar tills det ser ut så.

    SvaraRadera
  2. Hej Elinore! Fick via Nettan, som pratat med Ingvar, tips om din blogg. Jättekul! Tycker du ska fundera på att knyta den till Facebook...
    //Kram Micke

    SvaraRadera