Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

måndag 15 februari 2010

Ljuva förgätmigej. Växter i lundmiljö del 3

Förgätmigej i olika utförande är en av alla mina favoritväxter, och jag lär inte vara ensam om att älska dessa raringarna.

De olika varianter som jag kommer att visa här tillhör släktena Omphalodes och Brunnera.


Detta är en dålig scannad gammal bild på vanlig blå Omphalodes verna, Ormöga.
Det är en av vårens allra vackraste marktäckare, och otroligt tacksam.
Den trivs bäst i ett lite fuktigt och skuggigt läge, men fungerar bra på de flesta ställen.
Snygg att ha i samplantering med tulpaner som reser sej högt ovanför,


eller som på denna bilden, med en Hosta sieboldiana Elegans Blue Angel, som kommer med sina stora paraply när Ormögat blommat över.
Det är samma plats med det har gått några år mellan bilderna, så den fula krypenen på övre bilden är borta.



Detta är en gulvariegerad variant som jag inte sett på något annat ställe än där jag fick den. Jag tror alltså att den är ganska ovanlig.

Rätta mej om jag har fel, snälla!!!

Just detta exemplaret står i full sol, så det kanske främjar att den är ganska mycket variegerad på våren. På sommaren när den skuggas av andra perenner är den lite mindre brokig.
Annars sprider den sej rätt ordentligt med utlöpare,också karaktäristiskt för Ormöga.




Denna vita variant väntar jag på att den ska öka på sej så att jag får en hel vit matta istället för en blå, att sätta i ett rejält skuggigt läge, eller i en framtida vit rabatt.

Jag har även en annan blå ormöga med vita streck i, 'Starry Eyes', men den är så liten ännu och har inte kommit med på någon bild.


------------------




Nu går vi istället över till Brunnera som jag tycker ännu bättre om .....

Brunnera macrophylla på svenska Kaukasisk Förgätmigej.

Detta är också en växt som passar bra i lunden, alltså i skuggan under lövträd och buskar. Många lundväxter blommar på våren innan trädens lövutspring, för då är där maximalt med ljus.


Detta är den vanliga blå varianten, med helgröna blad. De brukar börja blomma i första halvan av april och håller på in i juni.
Den klarar av att växa i ganska soliga lägen men är egentligen en rätt utpräglad skuggväxt, där den också kommer mest till sin rätt. De intensivt blå blommorna är nästan självlysande där...



Denna vita varianten är också väldigt vacker men lite känslig för frost i början av blomningen. Det är inte så fint när de vita blommorna blir lite brunaktiga, men det brukar rätta till sej fram i maj, då de har sin glansperiod.
Det som är en nackdel här hos mej är att jag har planterat dem mitt ibland vilda vitsippor, vilket jag inte tänkte på när jag planterade på hösten... Förgätmigejerna syns ju inte alltid så bra, inte i början iallafall....


'Variegata' har kraftigt vitbrokiga blad, och lysande blå blommor.
Hos mej hade den mått bra av att stå både lite skuggigare och fuktigare, men den överlever iallafall tills jag hittar en bättre plats. Mitt på sommaren får den gärna torra bruna bladkanter.
Inte så snyggt....
Jag tycker kanske bättre om den, ifall jag flyttar den.



Till sist kommer vad jag anser vara den snyggaste av alla Kaukasiska förgätmigejer, nämnligen 'Jack Frost'.
Med sina silvriga blad och blå blommor är den kanonsort.
Den har verkligen ett snyggt bladverk och passar bra som kontrast till tex hostor.

Jag har två sorter till som inte finns med på bild. 'Looking Glass' som är ännu silvrigare än 'Jack Frost' men som inte har ett lika snyggt växtsätt, samt 'Langtrees' som är grön med vita fläckar, men är dåligt härdig, så det är inte säkert den har överlevt denna vintern.


Övriga växter som passar bra ihop med Kaukasisk förgätmigej är tex narcisser, tulpaner, olika nävor mm, och självklart då hostor....

Men hostorna, de visar jag en annan dag.... då blir det ett låååångt inlägg, eller fler delar, för där har vi verkligen en favoritväxt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar