Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

söndag 14 mars 2010

Rabattrenovering.


Den här nedre delen på bilden ser inte rolig ut. Totalt igenväxt efter att ha blivit eftersatt i flera år, mest på grund av att jag varit gravid och haft små barn. Sen fanns där inte så roliga blommor från början därav det dåliga intresset för att hålla det öppet.
Men det har länge varit en av mina skamfläckar i trädgården, och äntligen blev jag färdig att ta tag i den.

Det har stått med på min 'måste göra' lista i något år nu, men i slutet av mars -09 började jag så äntligen att gräva. Kan ju jämföras med detta året, då det fortfarande ligger mellan 30-40 cm snö.

Nu blev det så ändå lite stilltje här för där kom för många andra projekt ivägen, men i början av september tog jag verkligen tag i resten. Bestämde vart gångarna skulle gå och stensatte kanterna. Förmodligen kommer jag att lägga bark i gångarna för det har jag redan på den ena stigen som ansluter, och det är lätt att ha och göra med. Visserligen växer det in ogräs i barken, men det går att rensa samtidigt som rabatten.

När det kommit så här långt så återstår nästan bara det roliga arbetet, nämligen planering och plantering.


Det blev även lite övervintring av småplantor här. Bäst att passa på när det är ledig plats..

Nu ska det bli mycket intressant att se hur det kommer att se ut till sommaren här. Det kommer såklart att behöva planteras mer, men det brukar inte vara något större problem att fixa plantor:)) hehe.
Det största problemet här hos mej är att hitta plats till alla plantor som vill i jord....men det är ett angenämt problem, för då måste jag gräva mer.....

1 kommentar:

  1. Redan nu mellan första och sista bilden är det en otrolig skillnad! Kommer säkert att bli skitsnyggt!!
    Visst är det kul när man kommit så långt som till planering och plantering, det är det absolut roligaste i en trädgård - även om det ibland också kan bli jobbigt när man måste gräva djupa gropar.

    SvaraRadera