Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

söndag 14 mars 2010

Stora rabatten! (del 4)

Nu fortsätter jag där jag slutade förra gången.

Det har blivit ett evigt snurrande fram och tillbaka så fotona är tagna från olika vinklar hela tiden.

Här har det gått lite längre fram på sommaren, floxen blommar och elefantgräset,Miscanthus gigantea 'Riesen-Chinaschilf', börjar närma sej sin slutliga höjd.
Jag tycker om alla olika slags Miscanthus men speciellt detta högvuxna som i min trädgård brukar bli ca 2,5 m.
Det är så härligt att höra rasslet av bladen i vinden....


Här har det kommit fram i september och bla Rosenflockeln står i full blom.
En annan Miscanthus, 'Zebrinus' står till höger i bild. Den blir ca 1.5 meter här.


En del tycker inte om gula blommor, men jag tycker att det är en riktig färgklick, här i form av en sort av perenn solros. Just denna sorten är lite för vinglig för mitt tycke för jag måste binda upp den, och det gillar jag inte. Jag vill gärna ha höga blommor men de måste kunna stå för sej själva. Denna har jag alltså varit i valet och kvalet för vad som ska ske med, men i nuläget kan jag inte plocka bort den i allafall.

Jag återanvänder gärna gamla krakar som användes till att hässja hö med, och sådana har vi ganska gott om. Ibland har jag tänkt måla dom röda, men inte kommit så långt ännu.

Här är en vit Fläckflockel, Eupatorium maculatum, samt M. 'Zebrinus' till vänster.

Här är det en Blodtopp, Sanguisorba officinalis, som vinglar med sina graciösa stänglar med blodröda blommor på ungefär två meters höjd.

Det är det här som gör att barnen tycker det är djungelkänsla i denna delen av rabatten. Dom tycker det är mysigt att gå på den lilla stigen, där de flesta växterna är över 1 m höga.
Längre fram på stigen kommer den delen som har legat i träda i några år. I somras grävde jag så äntligen upp den och återplanterade en hel del i september. Det är denna avdelning som kommer att visas i nästa inlägg...tror jag...




Slutligen kom så det vita och bäddade in trädgården....även om det nu kom lite väl mycket i år, och ligger lite för länge.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar