Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

onsdag 28 april 2010

Dagens blommor!

Nu går det fort i trädgården.

Den ena blomman efter den andra slår ut.

Jag var ute en stund innan idag och fotade så här kommer en del av det som jag fick med i kameran....


Backsippa Pulsatilla vulgaris troligen en frösådd variant


Röd Backsippa Pulsatilla vulgaris


Tuvdraba


Annorlunda vitsippa som jag köpt utan namn. Finns flera olika sorter i omlopp så det är inte så lätt att veta vilken detta är. Ni får gärna komma med namnförslag...



Sjömanshjärta Dicentra cucularia
Ett sött litet hjärta som blommar tidigt och försvinner totalt framåt sommaren.


Den rosa varianten av Sjömanshjärta Dicentra cucularia 'Pink Punk'


Anemonella thalictroides Sippruta


Pulmonaria angustifolia 'Azurea' Lungört

På söndag så är det växtmarknad i Alnarp. Det är en av trädgårdsårets höjdpunkter tycker jag.

Jag blir som ett barn på julafton. Sååå mycket roliga växter som bara pockar på min uppmärksamhet och som vill följa med mej hem. Mååånga fler än jag hade planerat...som vanligt. Men med rimliga priser, om man jämför med handelsträdgårdar, och ett utbud som inte finns på någon plantskola, så är det som att komma till himmelriket för en växtnörd som jag.

Jag får väl visa i ett inlägg efter söndagen vad mina fynd den här gången blev.
Jag ser iallafall otrooligt mycket fram emot helgen, dels att jag planerat en heldag i trädgården på lördag,( jag känner att jag har halkat efter en hel del nu,) och dels då söndagens utflykt till södra Skåne.

Ska bli trevligt med en heldag med mamma och eventuellt dottern här i huset, som har ett litet spirande trädgårdsintresse som man får ta vara på. Får hon köpa någon "egen" blomma som bara är hennes så blir hon glad. Sen spelar det inte så stor roll om jag kanske har "halva" trädgården av den sorten innan, bara hon tycker den är fin och vill ha den som sin.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar