Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

fredag 2 april 2010

Irisar i långa banor!!!!

Glad Påsk !!!!
-----------------------
Eftersom Trädgårdsbloggar på FB har Irisar som ämne så tänkte jag dela med mej en del av mina varianter.
Iris är ju en av mina favoriter bland trädgårdens perenner. Det finns så otroligt många olika arter och sorter så där finns massor att samla på.

Jag tänkte börja med låga tidigblommande.


Iris attica. En Iris från Turkiet som jag har förstått är ganska ovanlig och kan vara svår, men den har överlevt två vintrar här och i år ser den ut att må utmärkt. Hoppas bara att den vill blomma nu med. Den blir ca 15 cm i blom.



Iris pumila 'Atroviolacea'. En av mina totala favoriter. Blommar tidigt, redan i början av maj, härlig färg, och och kan blomma om med enstaka blommor senare på säsongen. Den sprider sig ganska villigt, och är väldigt lättodlad. Blir ca 25 cm i blom.


En ljusgul Iris pumila. Namnlös, eventuellt 'Brassie'. Fin färgkombination med den rödbladiga alunroten.


Detta är också en Iris pumila, men inte den sorten som jag väntade mej...
Ibland blir det helt fel när man köper efter en bild. Denna såg så himla snygg ut och skulle blomma i aprikos/korallröd färg.
Tji, fick jag!!
Den är i det skarpaste laget för mitt tycke och väääldigt klargul.
Jag är lite kluven till om jag tycker om den eller inte, men i nuläget får den vara kvar ialla fall.
--------------------
Nu går vi över till vanlig trädgårdsiris, Iris germanica.
Alla dessa är mellan 70-90 cm.


Jag är svag för vita blommot och denna är helt underbar. Ljusblå knoppar och kritvita blommor som utslagen. Sorten heter 'Immortality'


En vinröd namnlös sort som jag tror jag köpte som rosa för ganska många år sen. Men det gör inget att den blev vinröd för jag tycker mycket om den.


En namnlös sort som också är ett felköp!! Men den har en väldigt fin blålila färg iallafall...


En namnlös sort som jag har fått, med lite obestämbar färg. Jag brukar iallafall kalla den för brun....



'Jane Philips' Doftar otroligt gott...


Återigen en fådd namnlös, men vacker planta...

------------------------


Iris dvarf (?) En söt smalbladig iris, ca 15-20 cm hög. Lätt att fröså och ger måånga plantor, men det tar nog lite tid innan dom blommar, så jag vet inte om det blir samma blå färg på fröplantorna...

--------------------------
Iris sibirica, Strandiris.


Namnlös.


En av de vackraste strandirisarna. 'Perrys Blue'

Jag har många fler irisar både sådana som inte blommat ännu och sådana där bilderna defenitivt inte har varit bra. Bilderna här håller väl inte toppklass precis, men man ser ju på ett ungefär vilken färg de har iallafall....
Inlägget blev ju långt ändå så det gör inget att det inte fanns så många fler att visa just nu. Ännu ett projekt till sommaren att ta tag i, nämnligen bättre och fler bilder på det mesta.

Ha en fortsatt bra dag och återigen Glad Påsk...............

7 kommentarer:

  1. Många snyggingar där, den låga gula blev en favorit. Själv är jag dålig med bloggandet nu, hinner inte. Innepaus nu mitt i en regnskur men nu skiner det upp igen så jag ska ut. Mycket att göra. Längtar tills man får se alla iris i blom igen.

    SvaraRadera
  2. Hallojsan Elinore!
    Snart får jag också börja plantera blommor i min trädgård.... Näää, skojar bara, jag har ju lite... Men när jag ser vad andra har för mängder av olika sorter av olika arter blir jag ofta förstummad:-) FInt inlägg, man lär sig mycket genom att läsa bloggar.
    Tack för dina glada tillrop hos mig ikväll!
    Vi hörs, ha en go kväll du med!!

    SvaraRadera
  3. Wow, vilken trädgård du har! Blir stum, skulle gärna få komma och titta någon gång, vi bor inte speciellt långt ifrån varandra.
    Hälsningar Åsa

    SvaraRadera
  4. Åsa du får gärna komma hit. Är du inte medlem i Älmhults trädgårdsförening, eller har jag fel för mej?? Här kommer att vara en perennakväll hos mej den 8 juni, i föreningens regi, men du får hemskt gärna komma vid något annat tillfälle. Det är bara roligt med trädgårdsbesök, så att man kan snacka trädgård så det står härliga till, haha...

    SvaraRadera
  5. Jovisst är jag det =) Inte speciellt aktiv... Jag har köpt många fina perenner av dig i Liatorp när du varit där. Jag ska boka in den 8 juni, det är alltid trevligt att träffa likasinnade. Om jag inte kan då får vi boka en annan dag =) Nu ska jag ut i det fina vädret. Några clematis ska klippas och jätteverbenan i källaren ska ner i ny jord och ställas i växthuset. Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Ååh, så läckra Irisar!
    Visst är det kul att komma igång ute igen så smått!
    Glad påsk!

    SvaraRadera
  7. Visste inte att det fanns så många olika irisar! Fina bilder!
    Glad påsk!

    SvaraRadera