Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

tisdag 2 februari 2010

Växter i lundmiljö del 2

Vilken evinnerlig tur att jag har kommit hem från jobbet ikväll, och slipper ut och köra mer. Snöyra är inget vidare bilväder precis.

Jag tycker att det räcker med snö nu!!!

Jag vill ut och gräva i jord snart.... inte skotta snö....

För att återgå till gårdagens tema, och våren, och vad som gärna växer i lunden, alltså i halvskugga/skuggan under träden, så har jag flera favoritsorter av denna blomma, nämnligen:

Lungört, Pulmonaria på latin.


Lungörterna kännetecknas ofta på sina vackra blad, marmorerade på olika sätt, men denna sorten har helgröna stora och lite ludna blad och röd blomma. Pulmonaria rubra , Röd Lungört. Det är en snabbväxande och relativt storvuxen sort av lungört.

Jag inser att den kommer att ta lite för stor plats bara om något år, så jag behöver nog se ut ett nytt ställe där den får breda ut sej.

Som den står nu har den lite för storvuxna hostagrannar, och det blir inte riiiktigt bra, när den håller på att kvävas under en hosta tex 'Big Daddy' ...



Denna lungört Pulmonaria angustifolia 'Azurea' Smalbladig lungört, har lite mindre, rundade gröna blad och lysande knallblåa blommor. Härligt...

Jag bara längtar tills jag får en hel liten matta av denna underbara blomma i blåaste blått.


Nästa sort är en Pulmonaria longifolia ssp cavennensis.

Den har inte fullt så blå blommor som den förra, men i gengäld har denna skönhet mycket vackra vitmarmorerade blad.




En smalbladig, vitprickig, rosa variant följer här. 'Raspberry Ice'.
Ialla fall köpt som det, även om jag är lite tveksam!!!



En närbild på blomman till den Röda Lungörten. En variant som heter 'David Ward'


'David Ward' har ljusgröna blad med vita kanter, och liknar på håll en hosta. Men det ser man ju tydligt när den blommar med sina vackra korallröda blommor tidigt på våren, att den inte är.

Bladen är tyvärr känsliga för att få för mycket sol, och jag har mina i det soligaste laget, så mitt på sommaren är dom inte särskilt snygga med bruna kanter. Framemot hösten däremot så brukar dom repa sej och bli snygga igen.

Ett sätt är givetvis att hitta ett nytt ställe till dom också....

Hm, kräver nog lite mer grävande i vår skulle jag tro.



Detta är troligtivis en helt vanlig Lungört, Pulmonaria saccharata, vars blommor brukar börja blomma i rosa och sen skifta över i blålila beroende på blommans åldrande.
Men just denna har valt att bli enbart rosa på en växtplats. Tar jag däremot en bit och sätter nån annanstans så blir den som vanligt rosa-blålila.

Mysko...

Nästan alla mina lungörtar står på tillväxt, och det gäller för övrigt mycket annat växtmaterial i trädgården också. Därför kan jag inte visa fler sorter nu, för jag har inga foton.

Jag har insett att jag både vill och behöver fota mer i trädgården till denna växtsäsongen.Både vybilder och närbilder på intressanta blommor.

Jag väntar med spänning på hur mycket som har övelevt denna vinter, och hur det kommer att se ut i år.
Jag gör tvärtemot som det heter att man ska göra. Jag köper hellre en planta av flera sorter än flera plantor av en sort. I princip alltid...
Sen blir det till att vänta något år tills det går att dela, och efter något år till, så ser det kanske inte så plottrigt ut heller...



Tååålamood heter det visst...




Jag har i och för sej tänkt mej att bli gammal i denna trädgård, och behöver inte ha någon brådska...så jag kan vänta på att rara växter ska bli större.

2 kommentarer:

  1. Vilken massa olika lungörter du har, häftigt. Ser fram emot att hälsa på hos dig.

    SvaraRadera
  2. Hej på dej!
    Du har ju samlat på dej en hel del lungört.
    De är ju jättefina.Den blå gillar jag.
    Ha det! Mamma

    SvaraRadera