Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

torsdag 28 januari 2010

Beroendeframkallande!!

När snön har bäddat in trädgården i ett vitt täcke, och vinden viner runt knutarna, är det rätt trevligt att ägna sej åt dethär.

Att äntligen få känna jord mellan fingrarna och syssla med något konstruktivt som förhoppningsvis blir vackert i framtiden.

Annars pågår trädgårdsarbetet mest i huvudet och på datorn vid denna årstiden.


Att så ett litet frö, att få se det gro och växa upp till en blombar planta, är ett litet mirakel.
En fantastisk beroendeframkallande syssla.

En speciell känsla infinner sej när man ser den första blomknoppen slå ut på en planta man dragit upp från frö. Blir den som den ska?? Vilken färg får den?? Är den någerlunda lik moderplantan??

Många växter har lätt för att bilda hybrider. Då alla egenplockade och de flesta frölistefröer är öppet pollinerade, så vet man inte alltid vad det blir....
Man kan egentligen inte med säkerhet säga vad det blev förrän den blommar.
Ibland blir det bra, ibland blir det en besvikelse...


Här följer några raringar som kommit till mej via frö.


Thlaspi sp. Blommar i april.


Gerbera nivea. En väldigt söt växt, blommar ca 2 veckor i april. Jag hade en planta i tre år och lyckades inte se den blomma, såg bara fröställningarna, så den levde ganska farligt ända till förra året. Då råkade jag titta till den vid rätt tid och blev helt hänförd av den, och kan inte fatta att jag lyckades missa den så totalt tidigare.

Primula auricula Vildaurikel


Glaucidium palmatum Lunddocka


Iris dvarf


Akleja 'Nora Barlow'
En relativt frökonstant sort av akleja.
Hon brukar annars ha ganska promiskuösa systrar....


Primula alpicola Månviva
Primulor är tacksamma att så. Dom brukar gro bra, så det blir många plantor.
Svårigheten kan vara att få dom att klara vintern.


Polemonium caeruleum Vit Blågull
Jag älskar vita varianter av alla blommor!!!


Elymus megellanicus Blåelm.
Detta gräs kan man ibland läsa om i trädgårdstidningar mm som ett odlingsvärt gräs, men iallafall jag har haft problem med att hitta det i någon plantskola.
Lyckades få 5 frö via STA s frölista för några år sen, och ALLA grodde!!


Dianthus superbus 'Spooky' Praktnejlika
Härligt fransig nejlika. Grodde tyvärr inte så bra och blev alltså inte så mycket av den som jag ville.



Så här brukar det se ut i mitt lilla dåliga växthus i april.
2009 sådde jag ca 170 olika sorter, och vi får se vart det landar i år.



Förhoppningsvis ser det ut så här i juni i år också.
Hög tid att skola plantor.
Alla blev inte skolade i fjor, så om dom överlever denna vintern, i krukorna som jag grävt ner, så blir det till att skola dom också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar