Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

onsdag 20 januari 2010

Projekt avlopp del 2

"Plantskola" och rabatter


Jaha, nu så fick jag äntligen plats för mina pallkragar med perennaplantor som är till salu!
Dom stackars plantorna från tidigare år har tillbringat sina liv i asyllådor utspridda i trädgården, men nu kan jag alltså ha dom på en och samma plats,vilket underlättar både för mej och för hugade spekulanter som ibland kastat sej över plantlådorna, för att hitta just sina rariteter.

Jag försöker driva upp sådant som inte finns i var mans trädgård, även om jag inte har några superrariteter, men det ligger förstås inte på mej att välja, vilka som är det....

Där blev olika typer av rabatter runtomkring pallkragarna, beroende på vilket ljusförhållande det är just där.



Mest skugga. Alltså planterat med skuggväxter bla. olika mindre sorter av Hostor.


Halvskugga.
Jag undrar så, hur många av alla mina små frödrivna plantbebisar som planterades ut just här, har klarat denna vinter. Ska bli mycket spännande till våren och kolla om ens några har klarat sej. Hoppas, hoppas!!


Mest sol. Planterade med nyinköpta stenpartiväxter från bla. olika växtmarknader.


Fortsättning stenparti. I den raka delen till höger är där satt flera olika namnsorter av Iris germanica.

Här blir det fortsättning till våren 2010.
Det är bara att sätta spaden i jorden!!

En båge med blomsterbönor i ingången till Köksträdgården.

Just det, en Köksträdgård blev det, iallafall just nu, på själva kullen ovanpå infiltrationen. En enkel pallkragehistoria, men jösses vad det växte! Massor med brunnen kogödsel i botten, och sen en påse köpejord (billig) i varje pallkrage att så i.
Jag är inte så road av att odla grönsaker igentligen, men det var barnens önskemål. Det tycker jag att dom kan få med sej i livet, att tänka på känslan av att gå ut och plocka grönsaker dom själva sått. Tänk om man själv sår ett frö till deras framtida odlande på detta sättet.
Så därför fick det bli köksträdgård.


Skuggrabatt intill "plantskolan".


Köksträdgården i höstskrud, utan båge. Allt är färdigskördat och platsen har förvandlats till övervintring av icke skolade fröplantor.

Mycket återstår att fixa. Bla någon marktäckning på gångar mm. men tillsvidare får det vara gräs. Kanterna till den upphöjda bädden ska planteras, troligtvis med kryddväxter åtminstone på vänstra sidan.
Nu är det bara våren jag väntar på så att projektet fortskrider.

Puh, vilket långt inlägg!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar