Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

onsdag 16 februari 2011

Försommartid....

Efter en vansinnigt kall tur till postlådan och hem igen (- en prommenad på 1,5 km -) så satte jag mej och gick igenom en del av mina bilder.

Känner att jag bara måste få vila ögonen på nåt grönt, och försöka glömma lite av detta långdragna vinterväder. Det känns som om blåsten går genom märg och ben när man är ute, och inte ens Ingvar var tillfreds med vädret idag - han som är ute nästan alltid...

Ved går det åt vill jag lova!!!

Tänk om man kunde förflytta sej ca tre månader fram i tiden!!!

Då har dessa ljuvliga raringar slagit ut...

...trillium erectum...


...Phlox divaricata 'Clouds of Perfume' Blåflox...


Detta är väl kanske ingen raring precis, men jag tycker Eldtörelen, Euphorbia grafitthi, är så häftig.
Den har ännu inte hamnat i utvisningsbåset för invasiv spridning, men jag vet att den kan närma sej det om något år. I nuläget gillar jag den skarpt iallafall....


Jag älskar detta nya fräscha, krispiga och oförstörda som är i trädgården i mitten av maj månad. Inte så mycket har vissnat förutom det allra tidigaste, sniglarna har inte börjat käka, och alla växter ligger i startgroparna för en fantastisk uppvisning i färg och form.....



Skuggspelet från trädkronorna som uppstår när löven ännu inte är fullt utslagna väcker en särskild känsla. Naturen blir så närvarande och jag kan bli sittande en lång stund och bara insupa ljud och dofter i detta vackra.
Och det bästa av allt....myggen har inte kommit ännu vid denna tiden.....


Några veckor senare har hostorna vecklat ut sej ordentligt, och trädgården börjar anta en mer fullvuxen form.


Framåt midsommartid så hinner jag inte med riktigt, varken med spade, hacka eller kamera. Man vet inte riktigt vad man ska fokusera på för det blommar precis överallt...


Kameran är annars ett mycket bra trädgårdsredskap, för man kan faktiskt nästan njuta mer nu, av vackra bilder, än man gör när det är som mest intensivt....
-------------------------------------------------------

Tack för alla kommentarer jag får.... det är jätteroligt.
Jag är inne och kollar era bloggar ofta, men har inte alltid energi att kommentera, men jag läser och begrundar.

Fortsätt gärna att kommentera mina inlägg - stor som liten kommentar är alltid välkommen....:o)



Må väl, i det som återstår av denna vargavinter...... // Elinore

3 kommentarer:

  1. Härliga bilder du visar idag!Jag klickade upp dom
    o riktigt njöt!Ser så fint ut!Åh vad det längtas nu inte en tillstymmelse till vår inte :-( suck
    Ha det bra o härda ut :-)
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  2. Kul att du hittade till mig!
    Fina bilder som får mig att längta ännu mera till varmare väder:) Och mängder av sådder läste jag att du hade framför dig. Själv har jag tänkt att stå emot det i år. Vi får se hur det kommer att fungera;)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Hej på dej!Vilken härlig bild du har tagit på Trilliumen(det låter konstigt):Jag tycker faktiskt som du nu. Det må gå fort till våren.Finns ju alltid en längtan.Hoppas allt är väl med er.Pappa är inte helt OK ännu.Ska till Gertie på kalas i morgon,får troligtvis gå själv.
    Ha en skön helg!Hälsa alla.Mamma o pappa

    SvaraRadera