Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

onsdag 2 februari 2011

Roslängtan!!!!

Med mitt relativt nyvunna rosintresse så hoppas jag att säsongen -11 bli ett bra rosår....
Jag vet att det tar några år innan buskarna kommer igång riktigt ordentligt, men det gör ju inte längtan mindre tills det att dom har växt till full storlek.
Jag kan se framför mej hur buskarna svämmas över av vackra romantiska rosor mest i vitt och rosa i olika nyanser....men det är alltså i mina fantasier!!!
Det kanske blir platt fall av alltihop, så då får jag fortsätta och samla på mina perenner...

Det har blivit mest gammaldags buskrosor, men även några rugosor, och någon Austinros.
Jag visar några stycken av de nya som jag lyckades få ganska ok foto på, och inlägget blir tillräckligt långt med dessa. Jag har nog köpt på mej ett tjugotal sorter de senaste två-tre åren.

Fakta om rosorna har jag hämtat från Flora Linneas roshandbok samt Cedergrens katalog. Jag har ännu inte lärt mej deras olika specialiteter utantill nämnligen, utan jag ska nog först se om det går med rosor överhuvudtaget här.


Kanadensiska 'Louise Bugnet' inköptes -09. En av dom tidigaste rosorna till att börja blomma har jag förstått. Samt att den är remonterande, härdig, och allmänt frisk.
Inte konstigt med andra ord att den rekomenderas.


'Stanwell Perpetual' en mycket taggig pimpinellros. Även den remonterande, och dessutom tål den ganska torr och mager jord.
Passar mej som inte tycker om att fjäska för mycket. Inköpt -09.


'Duchess de Montabello' en vacker gallicaros med angenäm doft. Blommar tidigt och rikligt. Köpt -10.


'Ispahan'
"En av dom friskaste och mest odlingsvärda engångsblommande rosorna" "Med fransk parfymdoft"
Det låter något det!!!! Passar nog bra med en Damascenerros från Persien även här på Lindön tror jag, även om det låter väldigt exotiskt....:) Inköpt -10



'Königin von Dänemark' Härdig och anspråkslös. " Anses höra till de allra vackraste av de gamla rosorna."
Jag är något svag för alba rosor, trots att dom bara blommar en gång. Köpt -10


'Rosa Mundi' Polkagrisros. Enbart färgen skiljer den från Apotekarrosen R. gallica.



'Cardinal de Richelieu' Även detta en Gallicaros. Gallicorna är " härdiga , långlivade och växer bra även på magra jordar." Har en "fantastisk doft".

Detta blev Elins favorit vid ett av våra två besök på Flora Linnea i Helsingborg i somras. Två "jättefarliga" besök som grävde ett ordentligt hål i min plantplånbok....
Men det är ju klart att jag var tvungen att köpa hennes favorit, när hon nu visade sig intresserad. Automatiskt så blev det ju hennes ros....även om mamma bestämde vart den skulle stå.


'Ritausma' en rugosa som jag blev helt betagen i när jag besökte Kerstin i Växjö, med bloggen " Trädgård och lite annat", som finns i listen här intill.

Just denna ser lite halvlessen ut där den står i sin kruka och inte har hittat hem än. Och just för att den är så vansinnigt taggig så hamnade den i utkanten av trädgården mot staketet till kohagen. Den och en annan rugosakompis kan dom ha och tugga på dom batingarna....det händer nog inte så många gånger iallafall....Rätt åt koskrällena!!!!



'Aimaible Ami' också en gallica. Det blev visst några stycken av den arten...
Stark doft och "en mycket omtyckt ros av roskännare." Betyder "Omtyckt Väninna" på franska, och det hoppas jag den blir.


'Falstaff' En Austinros som jag är tveksam på hur den utvecklas här. Härdig till zon 3, och det vill jag hävda att det är här, men jag är tveksam ändå.... Stark gammaldags rosdoft. Jag ger den några år iallafall, om den överlever. Köpt -09


Ännu en Austinros ' Noble Anthony' som ska vara en av Austins bästa mörkt rosa rosor.
Och den ser betydligt bättre ut än 'Falstaff'.



Jag är egentligen inte så förtjust i gula rosor, men denna halkade med hösten -09, för att den var på REA. Då kan man ju göra ett undantag för färgen, eller???!!! :)

Den är iallafall en modern buskros som är "robust, kraftigväxande, svagdoftande men återblommande."
Den ser väldigt frisk och fin ut så det blir nog bra.


Allra sist och faktiskt allra minst i detta långa inlägg, är en gammal sort som har funnits här på gården lääänge. Jag har inte en aning om vad det kan vara för någon sort, men är det någon av er som tror sej veta, så skriv en kommentar.

Den är kanske 50-60 cm hög och sprider sej ganska kraftigt med utlöpare, samt att det inte tycks gå att utrota den. Det är väl iofs tur, för jag hade planerat utrota den för x antal år sen när den invaderade en vanlig rabatt. Jag var inte intresserad av rosor och ville inte ha den, men jag är glad idag över att den inte strök med...

Nu ska jag avsluta detta "lilla" inlägg och inta kojen..... God Natt!!!!

6 kommentarer:

  1. Vad roligt att se dina fina rosor. Visst längtar man nu!
    Och vad fint du gjort hemma! Väldig skillnad när furun blivit vit.

    SvaraRadera
  2. Oj vad mycket vackra rosor:)) Det måste dofta fantastiskt i din trädgård när alla vuxit upp och blivit lite storlek på;)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder på rosor du visar. Det är sådana bilder som alltid skapar lite extra värme i mitt hjärta. Det är ju extra roligt när jag lyckats påverka dig lite också. ::)) Det är så skönt att dra ner andra i träsket så man inte behöver vara ensam därnere i träsket. Visst är gula rosor fina så de tycker jag att du ska köpa även om det inte är rea.

    Ha det gott,
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. Oj vad många rosor du har,synd att jag inte såg dom blomma på mitt besök.
    När var det nu vårens plantmarknad på Alnarp? har glömt det...måste ju planera så jag inte missar den i år.
    kram

    SvaraRadera
  5. Oj vad rosor du har!Kommer bli fantastiskt när de växt till sig!Jag kan tipsa om buskrosor om du vill ha med lite storlek.Bla.Frankfurt är jätte tacksam växer upp fort!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  6. Härliga rosor som väntar på att sprida sin ljuvliga doft i juni månad.
    Här har du en till som längtar.
    Ann.

    SvaraRadera