Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

måndag 14 februari 2011

Frösådden igång, äntligen!


Idag har det ju varit ALLA HJÄRTANS DAG, det kan det väl inte vara någon som har missat :)

Nu är det ju förvisso inte bara idag man ska bry sej om sina älskade, utan något man bör värna om alla dagar. Men det är kanske inte helt fel att man tänker lite extra på sina närmaste en dag som idag. Det behöver inte vara några yviga gester och stora presenter, men en extra kram eller klapp och en känsla av samhörighet kan vara nog så bra. Vi kan behöva något hjärtevärmande i denna kalla tid när vi längtar efter värme och vår.....

Just vårförberedelserna tog fart här idag.....

Äntligen sådags!!!

Det har varit segt att komma till skott i år.
Jag brukar vara betydligt snabbare på att komma igång, även om det inte är någon jättepanik ännu.

Vid denna tiden så är det ju enbart perennafröer som ska i jorden här. När dom har stått inne i ca ett dygn så ska backarna ut i kylan. Jag brukar köra med samma metod antingen de behöver stratifieras (kylas) eller inte. Jag har inte plats för att fördriva en massa perenner inne, utan den platsen jag har under lysrör, får vara till ettåringarna som ju inte kan börjas sås ännu på några veckor.
Det som inte har kommit upp sommaren efter sådd, brukar få en vinter till på sej. Har dom inte grott då så åker dom i komposten.
Förvånansvärt mycket gror snällt även om jag inte "pjoskar" med sådderna i onödan.

Kan kanske bero på att jag hotar med komposten :))


Idag blev det 49 sorter sådda. Men det ser väldigt vitt ut i krukorna!!!!

Det är så att jag brukar täcka sådden med vermikulit, men den hittade jag ju klart inte när det var dags, så det fick bli perlit istället. Det bör gå lika bra, hoppas jag.

Några fröer blev kvar, men dom får komma med i nästa omgång som ska sås när jag får efterbeställningarna från STA s frölista. (Sällskapet trädgårdsamatörerna, för er som inte känner till förkortningen)

Jag beställde 62 sorter, men har ju ingen aning om hur många som dimper ner i lådan denna gången. Spännande!!!
Totalt blir det väl omkring 100 olika sorter sådda detta året, vilket är något färre än det brukar. Men det räcker nog till ändå, sen när de ska skolas ut, vilket jag visst har en tendens att vara lite slarvig med.

De sista icke skolade fröplantorna brukar tryckas ner i en pallkrage med jord ganska sent på hösten, men oftast så kommer dom väldigt fint påföljande vår, då de dessutom har fått en mycket lättare storlek att hantera.
I år ska jag däremot försöka att slänga ner dom i pallkragar på sommaren, så har de blivit riktigt fina på hösten istället.

Jaja, det är inte lätt när tiden inte riktigt räcker till för allt man vill göra....


Ha en riktigt fortsatt go Alla Hjärtans Dag, även om den börjar lida mot sitt slut!!!

Många kramar från MEJ.....

6 kommentarer:

  1. Härligt att se att fler o fler börjar att så, ett vårtecken som heter duga:)
    Tack för dina trösteord på min blogg. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. jag som tyckte jag sår mycket ,men så läser jag din blogg och jag ligger helt klart en bra bit efter dej.men visst är det kul med detta trädgårdsliv.Gunsan

    SvaraRadera
  3. Visst känns det bra när man har kommit igång. Jag har fått ut mina också och det känns hur bra som helst.

    ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  4. En GULDSTJÄRNA till alla er som lägger ner så mycket tid på frösådder, vilket arbete gör!
    kram

    SvaraRadera
  5. O jag gör precis som du när jag sår :-)Från början till slut!Kompost hotet är ju bra att ta till ;-)Jag hotar oxå :-)
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  6. Hjälp en nybörjare på området och berätta hur länge har du plantorna ute i kylan?

    SvaraRadera