Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

söndag 6 februari 2011

Tidig vårkick!!!

Yeeesss!!!!

Idag kom den....... den första riktiga vårkicken som jag har gått och väntat på.

Det har tagit hårt på snön de senaste dagarna.
I torsdags gick jag en tur runt huset och tänkte kolla vårtecken....kanske, kanske, vid söderväggen - men Nada.

Idag tänkte jag kolla igen, för kanske, kanske....och JIPPIE!!!!!!!!!

Om några månader fruktansvärt tråkiga bilder - men nu - alldeles, alldeles underbara!!!!
Förvisso hann solen försvinna från det att jag gick min kollarunda till att jag tog min fotorunda,men känslan finns ändå....

Även om de kommer att begravas i snö flera gånger innan den riktiga våren så vet jag att de finns därunder redo för lite vårsol.



Nästan en hel rabatt har tinat fram, och även om jag vet att mycket ligger i startgroparna inför våren, så är det en härlig kick att se det med egna ögon.
Auriklarna är gröna och fina, så även lite olika bräken och bla carex siderostica.






Nu hoppas jag att inspirationen infinner sig till att börja med frösådderna också.

Jag känner mej lite stressad nu när jag läser på andra bloggar att det sås frön hej vilt, och jag inte har haft lust med det ännu.
Jag får försöka ta in en påse planteringsjord som får tina i morgon innan jobbet. Såjord är inköpt.

Jag brukar fylla två tredjedelar av krukan med planteringsjord och resten såjord med perlite, och det brukar funka bra.
Det är väl så att jag är lite slarvig på att skola om plantorna i tid, och då får småplantorna lite extra "mat" när rötterna kommer ner i planteringsjorden som där är lite gödsel i.
Jag brukar sätta i princip allt ute nu för att stratifieras (köldbehandlas) även sådant som egentligen är snabbgroende och kan sås senare mot vårkanten.



MEN HALLÅÅÅ!!!

Någon glömde oss totalt i höstas.....

Tur att vi haft lite täcke i form av en Röd Lungört, Pulmonaria rubra, som har vintergröna blad.

Det är ju som bekant så att: "Det som göms i snö, kommer upp i tö......"

Nu var det så att dessa kompisarna var en liten trevlig överraskning - det är ju inte alltid det ser så trevligt ut precis när snön smälter - men det får vi ta då.

God Kväll!!!!

4 kommentarer:

  1. Visst blir man lycklig av dessa vårtecken. För mig var det detsamma igår när jag var runt huset och kollade. Jag förstår precis din känsla.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  2. Skulle också blivit lycklig över sådana fynd:) Blev så full i skratt av det du skrev om Ingvar i min blogg, Göran skulle ha sett precis likadan ut om jag frågat en sådan sak när han höll på med hästarna haha. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Ja de där små tecknen på våren är värt allt nu!!!
    Brukar oxå göra som du när jag sår.Funkar bra tycker jag med lite'godis'i botten för växterna!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  4. Första vårskriket med andra ord...
    Här har det stormat som bara den.
    annika

    SvaraRadera