Välkommen till min lilla plätt på jorden!
En högt älskad plats i ständig förvandling.

lördag 12 februari 2011

Strålande vinterdag!

När jag lysnade på väderrapporten i går, så sa metrologen att det skulle bli en strålande vacker vinterdag idag.
Jag tänkte bara BLÄÄÄÄ - jag vill inte ha en strålande vinterdag - jag vill ha en strålande vacker VÅRDAG........

Nu spådde han rätt, och det har verkligen varit en fantastiskt vinterdag idag!
Mot min vilja så har jag njutit av att vara ute. Februarisolen börjar värma riktigt ordentligt och fåglarna drillar för fullt.

Jag och barnen gick en liten promenad och det är därifrån de följande bilderna kommer.



Sjön är som ni nog har förstått ett ständigt återkommande tema. Med ca 150 m till vårt lilla gyl så är det alltid det första jag tittar mot på morgonen, och det brukar vara bland det sista blicken vänds mot på kvällen.
Därför var det ofrånkommligt att jag fotade just sjön när vi gick förbi på vägen.


Vi traskade halvägs runt sjön där vi såklart stannade till vid kanalen som förbinder vårt gyl med en lite större sjö. Vatten är ju som bekant väldigt lockande på barn, så det var ett antal kottar som plumsade i vattnet.

Det var väl lite dålig flytförmåga på en del av kottebåtarna och de blev förvandlade till ubåtar istället.



Där var en gran som hade släpat en gren i vattnet så att det hade bildats vackra isbitar. Det såg precis ut som prismor och var otroligt vackert när solen lyste i isprismorna....



Det var ju ett förskräckligt blåsande häromnatten, och det var ofrånkomligt att blev lite Gudrun känsla över det hela. Ligga i kolmörker och lyssna på den ena stormbyn värre än den andra. Jag var beredd på att vara strömlös i ganska många timmar, men tack och lov så hade vi strömmen tillbaka redan vid halv nio tiden på morgonen.

Inte särskilt mycket träd hade heller ramlat, men denna stora frötall hade fallit vid vårt hygge från förra året.
Det brukar vara bra att ha balansövningar på fallna trädstammar, och det blev så även idag.
Solen värmde så mycket att det rök ifrån trädstammen. Lite häftigt, faktiskt... Det märks att det börjar bli lite krut i solvärmen.

Ha en go lördagskväll alla, och så hoppas jag att det blir en lika fin dag imorgon...

3 kommentarer:

  1. Härliga vinterbilder:) Här har det också varit strålande väder men jag har stått inne i stallet och skolat om dagliljor och sått lite fröer:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder! speciellt den från sjön när solen blänker i vattnet. Tänk vad skönt att få växa upp den miljön istället för i storstan! man blir ju gärna hemmablind men tänk så skönt vi har det som bor på landet.
    kram

    SvaraRadera
  3. Hjärtliga KRAMAR till dig från mig!

    SvaraRadera